Skip to main content

DECIR LA HORA (TELLING TIME)


BUENOS DÍAS A TODOS

Espero qué estáis bien. 

Today's topic is Time telling.  Even though, we have done this topic last year in class 6. But this topic is there in your book so we will discuss it all over again so that you can recall. 

Apart from time telling, today we will learn how to use time expressions in a sentence as well.




Instructions :  
1. Do not start writing just after opening my blog. You will write only after you are done reading and learning.
2. Write Topic and Date clearly and maintain Index
3. You only have to write the learning outcome and the content of the topic.
4. Homework to be done in notebook.
5. Write Learning outcome before starting to write the content of the topic.

Learning outcome  : 
After completing this lesson, the learner will be able to - 
1. Ask and tell time
2. Use time expressions in sentences



Now without wasting any more time let's get to our topic.

DECIR LA HORA (TELLING TIME) 


The verb ser is used to express the time of day. Use es when referring to one oclock” and use son when referring to all other hours.

Es la una
Its one oclock.
Son las dos.
Its two oclock.

*   The feminine article (la, las) is used before the hour because it refers to la hora.

Es la una.
Its one oclock.
Son las dos.
Its two oclock.

*   Minutes can be added to the hour using the word y (and).

Es la una y cinco.
Its five minutes past one.
Son las tres y doce.
Its twelve minutes past three.

*   Minutes can be subtracted from the hour using the word menos (less).

Es la una menos cinco.
Its five minutes till one.
Son las tres menos doce.
Its twelve minutes till three.

After watching the video , you should be able to answer these following questions

(Note : Do the questions in notebook)

1. Responde: ¿Qué hora es?

(a) 05:50 AM -........................................................................................................ 
(b) 12:22 PM -......................................................................................................... 
(c) 11:30 AM - .......................................................................................................... 
(d) 03:15 PM -......................................................................................................... 
(e) 01:15 AM -.........................................................................................................



*   You can also use the words media (half) and cuarto (quarter).

Es la una y media.
Its half past one.
Son las dos y cuarto.
Its quarter past two.
Son las tres menos cuarto.
Its quarter till three.

*   To say something occurs at a specific time, use the formula a + la(s) + time.

La fiesta empieza a las nueve.
The party begins at nine oclock.
El banco abre a las ocho y media.
The bank opens at half past eight.

*   To differentiate between a.m. and p.m. use the expressions de la mañanade la tarde andde la noche.
Son las dos de la tarde.
Its two in the afternoon.
Son las dos de la mañana.
Its two in the morning.
Son las diez de la noche.
Its ten in the evening.


*   When no specific time is mentioned, use the expressions por la mañana, por la tarde, por la noche.

Siempre leo el periódico por las mañanas.
I always read the newspaper in the morning.

*   Here are a number of useful time expressions:

por la mañana
in the morning (no specific time)

de la mañana
in the morning (specific time)

por la tarde
in the afternoon (no specific time)

de la tarde
in the afternoon (specific time)

por la noche
in the evening or night (no specific time)

de la noche
in the evening or night (specific time)

la mañana
morning

el mañana
morrow, future

mañana por la mañana
tomorrow morning

pasado mañana
the day after tomorrow

ayer
yesterday

anoche
last night

la noche anterior, anteanoche
the night before last

el lunes que viene
next Monday

la semana que viene
next week

el año que viene
next year

el lunes pasado
last Monday

la semana pasada
last week

el año pasado
last year

al mediodía
at noon

a la medianoche
at midnight

alrededor de
around


de día
days

durante el día
during the day

a tiempo
on time

en punto
exactly, on-the-dot

tarde
late

temprano
early
           




                 Homework Exercise : 

1. Responde: ¿Qué hora es?

(a) 08:30 AM -........................................................................................................ 
(b) 10:11 PM -......................................................................................................... 
(c) 1:14 AM - .......................................................................................................... 
(d) 11:55 PM -......................................................................................................... 
(e) 03:15 PM -.........................................................................................................

2. Dibuja (Draw) y Indica (Indicate)  la hora en cada reloj:

(a) Son las ocho y cinco 

(b) Son las once menos veinte 
(c) Son las nueve y media 
(d) Es la una y cuarto

page7image24350160page7image24350160page7image24350160page7image24350160



3. Conjuga el verbo entre paréntesis:

(a) Mis amigos ............. ............................... (bañarse) a las siete todos los días. (b) Yo ............. ............................... (vestirse) para la escuela por la mañana. (c) Mis padres ............. ............................... (acostarse) a las diez y media.
(d) ¿Tú ............. ............................... (lavarse) las manos antes de cenar?

(e) ¿Usted ............. ............................... (sentirse) orgulloso de su país?

4. Conjuga y escribe el significado de los verbos:



Bañarse: .........................           Vestirse: ..........................

                 ..........................                           ..........................
                 ..........................                           ..........................
                 ..........................                           ..........................
                 ..........................                           ..........................
                 ..........................                           ..........................
                 ..........................                           ..........................


5. Completa con los verbos:


(a) Mis amigos ................................ (desayunar) a las ocho todos los domingos. (b) Yo ................................ (salir) de la casa para la escuela.
(c) Mis padres ................................ (merendar) a las seis y media.
(d) ¿Usted ................................ (almorzar) en la oficina o en la casa?

(e) Nosotros ................................ (volver) a la casa a las tres.

Comments

  1. Good Morning Sir
    Kevin Tom Benoy 7B

    ReplyDelete
  2. Good morning sir Aarav Vashistha 7B

    ReplyDelete
  3. GOOD MORNING MA'AM AYUSH DIMRI 7-B

    ReplyDelete
  4. Good morning sir
    Krishna Rawat7B

    ReplyDelete
  5. Good morning Sir Gabriel John 7B

    ReplyDelete
  6. Buenos dias sir
    Nishit Kedia
    7B

    ReplyDelete
  7. Good morning sir
    Mohammed Rayhan 7B

    ReplyDelete
  8. Good morning sir !
    Vaibhav Vij 7-B

    ReplyDelete
  9. Good morning sir Armaan Arora

    ReplyDelete
  10. Good morning Sir, SOL KAMLALDIN 7B

    ReplyDelete
  11. GOOD MORNING MAM
    KANAV KAPOOR 7B

    ReplyDelete
  12. Good Morning Sir!

    Aarav Bansal
    7B

    ReplyDelete
  13. Good morning
    I am Theofin S Shaji
    7B

    ReplyDelete
  14. good morning sir .Aaron Xavier jomon 7B

    ReplyDelete
  15. Lamor Richut Kapai
    7b

    ReplyDelete
  16. Good Morning sir,
    Jatin Giroti 7B

    ReplyDelete
  17. Good morning sir I am Devansh 7-B

    ReplyDelete
  18. Good afternoon sir
    Vilhousier Sanchu
    7B

    ReplyDelete
  19. Good afternoon sir i'm Harshit Ranjan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Adverb of Time

Buenos días estudiantes In the last class we discussed time telling. I hope you are doing work work routinely.  I feel that there is serious lack of actual communication between us. So  I want you to write your queries in the comment section. First you will mark you attendance and then you will write your queries.  While you comment your queries, do write your name after your question. You can also ask me about previous topics. Today we are going to discuss adverbs of frequency and how to use them in sentences.  F ew Instructions  1. Note down  the work in your register on a regular basis. 2. Notify me about  your presence in the class  as soon as you join, in the comment section. Just  write " Good Morning" along with your name . 3. AS ALREADY MENTIONED,YOU CAN USE ANY NOTEBOOK AVAILABLE AND SUBMIT SEPARATELY ONCE THE SCHOOL REOPENS. 4. Take your Spanish Register 5.Our handwriting reflects a lot about us. It will b...

Solution ( irregular verbs in future tense exercise )

Home Work Exercise : 1. Verbos irregulares. Conjugar el verbo entre paréntesis en futuro simple. Si tu padre se entera de esto,  (ponerse)    se  pondrás   hecho una fiera. ¿Cuándo  (hacer/nosotros)   haremos  ese fabuloso viaje? ¿Crees que  (quererse/vosotros)   querremos  igual dentro de diez años?. La policía no  (poder)   podrá    probar nunca que su marido la mató. No sé si  (caber)   cabré   otro bulto en el maletero. 2. Todo tipo de verbos. Conjugar el verbo entre paréntesis en futuro simple. Desde aquí no  (ver/nosotros)   veremos  bien la pantalla. Dentro de poco  (saber/vosotros)   sabréis  hablar español perfectamente. Vuestros amigos no  (tardar)   tardarán  en llegar. Esta tarde  (salir/yo)   saldré   un poco antes del despacho. El profesor  (corregir)   corregirá  vuestros ejercicios. ...